IPB Style© Fisana

Jump to content


Imam Ibn Abdal Barr Al-Maliki and Salafi quotes

ibn Abdul Barr salafi nuzul istawa salaf aqida bi dhatihi

  • Please log in to reply
11 replies to this topic

#1 faqir

faqir
  • Marifah
  • 3,482 posts
  • Gender:Male
  • Location:englaaaand
  • Gender:Brother

Posted 29 December 2012 - 12:09 PM

Imam Ibn Abdal Barr's views on certain issues have been criticised by many of his own Maliki colleagues.

Here Sh. Sa'id says he has contradictory opinions and did not master the field of 'aqida.

Quote


لم أكن في الأيام الماضية قد اطلعت على هذا السؤال إلا لماما. ولم أملك من الوقت ما أكتب فيه نحو هذه الكلمات.
وأنا الآن أجيبك باختصار واعدا في الأأيام القادمة أن أفصل بالإتيان بدلائل على ما أقول.
الشيخ ابن عبد البر، بوجه إجمالي موافق لأهل السنة في أكثر أبواب العقيدة، والوصف الملائم له أن من ظاهرية المحدثين والفقهاء الذين لم يدرسوا بتعمق علم التوحيد على ما ينبغي، ولذلك ترى في كلامه ما يوافق أهل السنة وتجد فيه أيضا ما يخالف. خاصة في مسألة الاستواء ونسبة المكان لله تعالى، ونحو ما يتعلق بذلك. والقارئ لكلامه يرى فيه الاضطراب، ولكنه لا يستطيع أن يحكم عليه بالتجسيم الصريح، ولا بالموافقة التامة لابن تيمية بل هو مخالف له في أمور أصلية، كنفي الانتقال ولا أعتقد أنه قائل بحلول الحوادث بذات الله تعالى. بل إن قوله في الاستواء ليس مطابقا لقول ابن تيمية فيه، ويمكن أن يكون أقرب إلى المجسمة الأوائل أعني نحو القاضي أبي يعلى وابن قدامة.
وعلى العموم كلامه في هذا الباب مضطرب ولا يعتمد عليه، وسوف أبين ذلك لاحقا بإذن الله تعالى.
وكنت قبل عشر سنوات قد كتبت رسالة في شأنه ولكنها ليست معي الآن.
وأقوى ما قيل فيه هو ما قرره العلامة المحقق محمد زاهد الكوثري، فقد قال فيه ما خلاصته أنه اضطربت أقواله واختلطت آراؤه بأقوال بعض المجسمة لأنه لم يرحل إلى علماء المشرق فيأخذ عنهم العقائد الصحيحة، شأنه في ذلك شأن ابن أبي زيد القيرواني، وغيره، بخلاف الإمام أبي الوليد الباجي. وهذا هو سبب الاضطراب في كلامهم. وانضباط كلام الباجي.
وسوف أنقل لاحقا إن شاء الله تعالى بعضا من كلامه يؤيد ما قلته. وعلى العموم ليس هو مجسما محضا، ولا يصح الحكم عليه بذلك على الإطلاق، بل بتقييد وتفصيل بحسب كل قول صدر منه. وهذا ظاهر من كلامه في كتاب التمهيد كما سنبين.
أرجو أن تكون هذه النبذة وإن كانت موجزة كافية مؤقتا، لحين إمدادكم بالتفاصيل بإذن الله تعالى حالما يتيسر لي الوقت لكافي لذلك. وأرجو أن يكون قريبا.
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.


Quote


لأخ الفاضل كنت قد وعدتك أن أنقل لك بعض ما قاله ابن عبد البر في مسائل في الاعتقاد مما يظهر به اضطرابه وعدم تمكنه في هذا الفن.
فمما قاله في شرح حديث النزول (3/277) من طبعة دار إحياء التراث.

قال في ص276 وذلك في مفهوم الاستواء "وفيه دليل على أن الله عز وجل في السماء على العرش من فوق سبع سموات كما قالت الجماعة".
وقال في ص277 والاستواء معلوم في اللغة ومفهوم وهو العلو والارتفاع على الشيء والاستقرار والتمكن فيه. ...... قال أبو عمر: الاستواء الاستقرار في العلو"اهـ
وقال رادا على المعتزلة : " وأما احتجاجهم لو كان في مكان لأسبه المخلوقات لأن ما أحاطت به الأمكنة واحتوته مخلوق فشيء لا يلزم ولا معنى له، لأنه عز وجل ليس كمثله شيء من خلقه"
ثم قال:"وقد قال المسلمون وكل ذي عقل أنه لا يعقل كائن لا في مكان منا وما ليس في مكان فهو عدم"اهـ
فهذا من غلطه لأنه يثبت لله تعالى المكان.
وادعاؤه أن الاستواء هو الاستقرار ليس صحيحا ولا مطابقا للغة كما أثبت ذلك علماؤنا ولي في ذلك رسالة تكلمت فيها على مختلف الجوانب المتعلقة بهذه المسألة.
وأما ما قاله وهو صحيح موافق لأهل الحق، فهو نفيه لتغير الحال على الله تعالى والانتقال وذلك في ص280 "أما الانتقال وتغير الحال فلا سبيل إلى إطلاق ذلك عليه"
وما قاله وهو صحيح أيضا نفي أن الله تعالى جسم ونفي الحركة عنه جل شأنه فقال في نفس الصفحة:"فلما ثبت أنه ليس بجسم ولا جوهر لم يجب أن يكون مجيئه حركة ولا نقلة"اهـ
فهذه كلمات موجزة تبين لك أيها الأخ أن ابن عبد البر في كلامه اضطراب، ولكنه لا يقال عليه إنه مجسم مطلقا، وكلامه أقرب إلى الغلط اللفظي منه إلى المعنوي، ولكنه غلط على كل حال.
وكذلك فلا يصح أن يحتج المجسمة أتباع ابن تيمية بكلامه لأنه يخالفهم ولا يوافق شيخهم في إثبات الحركة والنقلة، كما رأينا.
فهو في هذه المسألة محل اضطراب.
وأما في غيرها من المسائل فقد رأيت غالب كلامه موافقا لأه لالحق والحمد لله تعالى، وذلك على حسب ما اطلعت عليه.
وأنت ترى في كلام ابن عبد البر أحيانا اقترابا كبيرا من كلام أهل الحق، حتى لا تكاد تميزه، وتراه أحيانا مضطربا، لا أقول مجسما، حتى تحتار في أمره.
والسبب في هذا أنه لم يتقن هذا الفن كما قاله العلامة الكوثري على أهله. والله الموفق.


Occasionally, however, I see some quotes posted by the Salafis to attack the Ash'aris which look like they are being incorrectly used against Ahl Al-Sunnah [the Ash'aris / Maturidis].

For example, The following was quoted on Multaqa Ahl Al-Hadeeth:

Quote

Ibn ‘Abdul-Barr (d. 463) said:“Ahlu Sunnah are agreed in affirming all the Attributes of Allaah which are related in the Qur’aan and the sunnah, having eemaan (faith) in them and understanding them ‘alal-haqeeqah (in a real sense) not ‘alal-majaaz (metaphorically).How they are is not to be asked. However the Jahmiyyah, the Mu’tazilah, and the Khawaarij all deny them and do not carry them ‘alal-haqeeqah; claiming that whoever affirms them has made tashbeeh (resemblance), and they claim that whoever recites them (as they are) is a mushabbih (a person who likens Allaah to the creation)”[At-Tamheed of*Ibn 'Abdul-Barr, 7/145]



Notice in the above - not a single mention of the Ash'aris.  Only followers of Jahm B. Safwan, Mu'tazalites and Khawarij.
One can read Al-Farq Bayn al-Firaq by Imam Abdul Qahir al-Baghdadi [d. 429H] to see what beliefs these sects had and which attributes of Allah they denied.
For example, about the Jahmiyya Imam al-Baghdadi says:

Quote

‘The Jahmiyyah are the followers of Jahm Ibn Safwaan, who said that humans are forced to do what they do and denied all ability to humans. He claimed that Paradise and Hell will end. He also claimed that faith only comprises knowledge of Allah, whereas blasphemy only comprises not knowing Him [i.e. His existence]. He said that no one does anything except Allah, and that humans are said to have actions only as a figure of speech, in the same way one says that ‘the sun passed its zenith’ or the ‘mill turned’, without any actual real action or ability from them. He also claimed that Allah’s knowledge has a beginning, and prevented people from saying that Allah is attributed with Life, Knowledge or Will. He abstained from saying that Allah is a shay’ [even though this is mentioned in the Qur'an] or that He is ‘Hayy‘ or Alim or Murid. He said ‘I don’t attribute to Him an adjective that can be used for others, such as shay’, or Hayy or Alim or Murid and what is similar to this’.  He used to accept to say that He has power, brings into existence, acts, creates, gives life and death, because only He has these attributes.He also claimed that Allah’s attribute of speech has a beginning, as the Qadariyyah sect did, and refused to say that Allah speaks [which is yet another misguidance]. Our companions said he was a blasphemer for all his deviances, and the Qadariyyah said he was an infidel for his claim that Allah creates the acts of humans; therefore the various groups of the community said that he was a Kaafir.’

http://www.asharis.wordpress.com


#2 faqir

faqir
  • Marifah
  • 3,482 posts
  • Gender:Male
  • Location:englaaaand
  • Gender:Brother

Posted 29 December 2012 - 12:32 PM

Another quote is found on the Salafi Publications website.

Quote

The Haafidh of the west and its outstanding scholar Ibn Abdul Barr reported with his chain of narration from the scholars of the Maalikees in the east, Ibn Khuzaimah, that he said in the book of witnesses (Kitaab us-Shuhudaat) in explanation of the saying of the Maalik that it is not permissible to accept the witness of the people of innovation and innovated sects, and he said: "The people of the innovated sects in the view of Maalik and the rest of our Companions are the people of theological rhetoric (Kalaam). So every person of the theological rhetoric is from the people of the innovated sects and innovation: whether he is an Ash'aree, or other than an Ash'aree, and his witness is not accepted in Islaam ever. Indeed he is to be ostracized, and punished for his innovation and if he persists in it and repentance is to be sought from him"[2]


This is a false statement.  

Firstly, its not Ibn Khuzaimah - it is Abu `Abd Allah Muhammad ibn Ahmad ibn Khuwayz Mindaad al-Basri.

About him, see what Dr. Gibril said:

Quote

1. Abu `Abd Allah Muhammad ibn Ahmad ibn Khuwayz Mindaad al-Basri did narrate hadith but he did not become known as a Muhaddith, much less a Hafiz but was one of the Jurists and Usuliyyun of the Malikis.
2. Ibn Khuwayz Mindaad died in 390. He is NOT a companion of Imam Malik but came 200 years and seven biographical layers later. When he says "Maalik said..." he is not a reliable source unless he is confirmed independently. This, even if he produced his chain to Malik's supposed statement; what then if he does not even have a chain!
3. Ibn Khuwayz Mindaad's reports from Maalik "contain anomalies" and he "contradicts the Madhhab in both Fiqh and Usul nor do the [Maliki] experts rely on his positions" according to al-Qadi `Iyad (d. 544) in Tartib al-Madaarik (Moroccan ed. 7:77-78). `Iyad also said: "He was not insightful in his positions nor strong in fiqh. Abu al-Walid al-Baji said of him: I never heard him mentioned once by the Ulema of Iraq."
4. `Iyad also exposes Ibn Khuwayz Mindaad as an extremist in his anti-kalam stance: "He alienated the Mutakallimin of Ahl al-Sunna and ruled that all of them were among the people of vain lusts (ahwa') concerning whom Malik said his famous statement on [avoiding] their marriage, [rejecting] their witness and leadership, and alienating them." Ibn Farhun (d. 799) cites all of the above in al-Deebaaj al-Mudhahhab (#491).
5. Imam Malik meant the Mu`tazilis and their sub-sects by consensus in the statement in question, as is made clear (among other sources) by Ibn `Abd al-Barr himself in his report from the same Ibn Khuwayz Mindaad in the previous page cf. Jaami` Bayaan al-`Ilm wa Fadlih (1994 Saudi ed. 2:942-943 #1800). It is known that Imam Malik never retained any Mu`tazilis, Qadaris, or Khawaarij in his Muwatta' as narrators, while the Two Shaykhs (al-Bukhari and Muslim) and their students such as Imam al-Tirmidhi did narrate from Qadaris and even Jahmis. See on this the relevant chapter in Imam al-Suyuti's Tadrib al-Raawi.
6. Clearly, the misguided view Ibn Khuwayz Mindaad expressed in including the Ash`aris among the people of innovation was rejected by his own School and is not considered in the least valid by the major Maliki Huffaz and Fuqaha' such as Qaadi `Iyaad, al-Maazari, Abu Bakr ibn al-`Arabi, Abul-Walid al-Baaji, al-Qurtubi, and others - all thorough Ash`aris.

GF Haddad ©



Further information is available in the following rebuttal of Safar Al-Hawali:

The Position of the Juristic Schools Concerning the Ash'ari school

Read the quote from Ibn Hajar's Lisan al-Mizan and what is quoted from Imam Abul Walid al-Baji.

http://www.asharis.wordpress.com


#3 IrfanibnIsmail

IrfanibnIsmail
  • Advanced Members
  • 1,848 posts
  • Gender:Male
  • Location:Malabar _South India
  • Gender:Brother

Posted 29 December 2012 - 03:24 PM

Interesting that Ibn Abdal Barr was a student of Abu Imran al-Fasi, who in turn was a student of al-Baqillani. It seems he was a student of Abu Umar at-Talamanki too. Do we have more on the latter?  Pseudo-Salafi apolegetic Um Abdullah compiled a biography on him to plant at the end a quote from al-Dhahabi's Uluww. But interesting how she left out any mentioning of the sufi relationship at-Talamanki.

#4 faqir

faqir
  • Marifah
  • 3,482 posts
  • Gender:Male
  • Location:englaaaand
  • Gender:Brother

Posted 29 December 2012 - 07:59 PM

What about this 'quote'?

The source give is '(Tahdheeb 7:103-105)'  

I don't know for sure who wrote this book but on page 2 the author seems to be quoting Ibn Abdul Barr saying 'Ibn Abdul Barr said.....' so I wonder if the second page is really a direct quote from one of his own works or is that perhaps a quote from this book which Abu Rumaysah has translated from by Ibn Al-Qayyim?

On Seekingilm, however, I found the following quote apparently from the Imam's book Al-Tamhid:

عن أبي هريرة أن رسول اللهقال:" ينزل ربنا تبارك وتعالى كل ليلة إلى السماء الدنيا حين يبقى ثلث الليل فيقول من يدعوني فأستجيب له من يسألني فأعطيه من يستغفرني فأغفر " له هذا حديث ثابت من جهة النقل صحيح الإسناد لا يختلف أهل الحديث في صحته رواه أكثر الرواة عن مالك هكذا كما رواه يحيى ومن رواة الموطأ من يرويه عن مالك عن ابن شهاب عن أبي عبدالله الأغر لا يذكر أبا سلمة وهو حديث منقول من طرق متواترة ووجوه كثيرة من أخبار العدول عن النبي [...] وفيه دليل على أن الله عز وجل في السماء على العرش من فوق سبع سموات كما قالت الجماعة وهو من حجتهم على المعتزلة والجهمية في قولهم إن الله عز وجل في كل مكان وليس على العرش والدليل على صحة ما قالوه ( 7 ) أهل الحق في ذلك قول الله عز وجل الرحمن على العرش استوى وقوله عز وجل ثم استوى على العرش ما لكم من دونه من ولي ولا شفيع وقوله ثم استوى إلى السماء وهي دخان وقوله إذا لابتغوا إلى ذي العرش سبيلا 11 وقوله تبارك اسمه إليه يصعد الكلم الطيب 12 وقوله تعالى فلما تجلى ربه للجبل وقال أأمنتم من في السماء أن يخسف بكم الأرض


وأما قوله في هذا الحديث : "ينزل تبارك وتعالى إلى سماء الدنيا" فقد أكثر الناس التنازع فيه والذي عليه جمهور أئمة أهل السنة أنهم يقولون ينزل كما قال رسول الله ويصدقون بهذا الحديث ولا يكيفون والقول في كيفية النزول كالقول في كيفية الإستواء والمجيء والحجة في ذلك واحدة وقد قال قوم من أهل الأثر أيضا أنه ينزل أمره وتنزل رحمته وروى ذلك عن حبيب ( 52 ) كاتب ملك وغيره وأنكره منهم آخرون وقالوا هذا ليس بشيء لأن أمره ورحمته لا يزالان ينزلان أبدا في الليل والنهار وتعالى الملك الجبار الذي إذا أراد أمرا قال له كن فيكون في أي وقت شاء ويختص برحمته من يشاء متى شاء لا إله إلا هو الكبير المتعال وقد روى محمد بن علي الجبلي وكان من ثقات المسلمين بالقيروان قال حدثنا جامع بن سوادة بمصر قال حدثنا مطرف عن مالك بن أنس أنه سئل عن الحديث إن الله ينزل في الليل إلى سماء الدنيا فقال مالك يتنزل أمره وقد يحتمل أن يكون كما قال مالك رحمه اللهعلى معنى أنه تتنزل رحمته وقضاؤه بالعفو والإستجابة وذلك من أمره أي أكثر ما يكون ذلك في ذلك الوقت والله أعلم


Anyway, there has been plenty said about this quote by Dr. GF Haddad at the following link which I won't bother repeat here.  Some Imam's felt that the Ibn Abdal Barr's statement implied the attribution of direction to Allah, subhanahu wa ta'ala, and thus refuted the statement. However, in the above link Dr. GF Haddad only partially quotes Qadi Ibn Jahbal al-Kilabi's comment and didn't mention what he importantly said after what was mentioned at the given link in his book 'Refutation of Him Who Attributes Direction to Allah' (p. 251).  He continues:

Quote

To proceed, he [Ibn 'Abd al-Barr] said, "Allah, azza wa jal, is in the heaven, on the Throne, above seven heavens" but he did not pin down what is meant by "in the heaven, on the Throne, above seven heavens".  Further Ibn 'Abd al-Barr neither interpreted those terms figuratively, nor said anything like the impostor's claim that what is meant by the Throne and the heaven is but the upward direction.

Crucially the Qadi clarifies that the statement is not necessarily an affirmation of direction for Allah. Such statements have already been discussed in this thread. They are in refutation of the "the Mu`tazila and the Jahmiyya's claim that Allah is in every place" as Ibn 'Abd Al-Barr says himself.  This is not the belief of the Ash'aris.

http://www.asharis.wordpress.com


#5 faqir

faqir
  • Marifah
  • 3,482 posts
  • Gender:Male
  • Location:englaaaand
  • Gender:Brother

Posted 29 December 2012 - 08:29 PM

Some other quotes from the Imam which may be less palatable to the Salafis:

Imām Ibn ‘Abd al-Barr – may Allah have mercy upon him – said:

And a group ascribed to the Sunna said that He, the Exalted, descends with His Essence! This statement is rejected, because He, Exalted is His mention, is not a locus for movement and He has nothing from the signs (characteristics) of the creation.

[Al-Istidhkār: 8/153]

He also said in his refutation against someone who said that He descends with His Essence:

“This is rejected [laysa bī shay’in] according to the people of understanding among Ahl al-Sunna because it is a modality [kayfiyya], and they flee from that because it is only suitable for something that is directly encompassed, and Allah, the Exalted, is transendent above that.”

[Al-Tamhīd: 7/143]

http://www.asharis.wordpress.com


#6 Arfatzafar

Arfatzafar
  • Members
  • 1,126 posts
  • Gender:Male
  • Location:India
  • Interests:Reading, friendship with noble men.
  • Gender:Brother

Posted 11 February 2013 - 10:21 AM

You ppl are genius.
Jazakallah

#7 faqir

faqir
  • Marifah
  • 3,482 posts
  • Gender:Male
  • Location:englaaaand
  • Gender:Brother

Posted 30 March 2013 - 09:57 PM

The following narration from Ibn Abdul Barr's al-Tamhid reported with his chain to Imam Malik regarding his being questioned about Istawa is interesting:


قال الامام ابن عبد البر في التمهيد

أخبرنا محمد بن عبدالملك قال حدثنا عبدالله بن يونس قال حدثنا بقي بن مخلد قال حدثنا بكار بن عبدالله القرشي قال حدثنا مهدي بن جعفر عن مالك بن أنس أنه سأله عن قول الله تعالى الرحمن على العرش استوى كيف استوى قال فأطرق مالك ثم قال استواؤه مجهول والفعل منه غير معقول والمسألة عن هذا بدعة.
التمهيد الجزء 7 صفحة 151



This is the same Imam Ibn Abdul Barr the Wahhabis quote when it suits their false beliefs. The narration says:   His Istawa' is unkown and this Act of His is not conceivable... I recommend the Salafis propagate this quote from the Imam they love to quote also.

http://www.asharis.wordpress.com


#8 IrfanibnIsmail

IrfanibnIsmail
  • Advanced Members
  • 1,848 posts
  • Gender:Male
  • Location:Malabar _South India
  • Gender:Brother

Posted 13 June 2013 - 08:50 PM

Ibn Abd Al-Barr said in Al-Tamhid 18:345:

وأما قوله (يضحك الله) فمعناه يرحم عبده عند ذاك، ويتلقاها بالروح والراحة والرحمة والرأفة، وهذا مجاز مفهوم

'And as for his statement (Allah 'laughs'), it means He has mercy on His servant at that, and receives him with repose, comfort, mercy and affection; and this is a well-understood metaphor.'

Salafi shaykh Hamd Al-Tuwaijiri (of King Sa'ud University), after rejecting Ibn Abd Al-Barr's statement comments:

لكن لعله يلتمس لابن عبدالبر عذر في ذلك، أنه فسر الصفة ببعض لوازمها ومدلولاتها، وهذا سائغ عند السلف

'Howeover, perhaps Ibn Abd Al-Barr can be pardoned for this; he explained the Attribute as per one of its [various] connotations and considerations, and this warranted according to the Salaf.'

Source

#9 IrfanibnIsmail

IrfanibnIsmail
  • Advanced Members
  • 1,848 posts
  • Gender:Male
  • Location:Malabar _South India
  • Gender:Brother

Posted 28 June 2013 - 06:46 AM

Quote

" a part of Ahl al-Hadith had inclined towards [Ta’weel] regarding the Hadith of Descent, specifically, among them: Ibn Qutaybah, al-Khattabi, and Ibn Abd al-Barr; it has been advanced on authority of [Imam] Malik, and there is dispute regarding its authenticity on his authority; a party among our companions, of those who inclined towards the discussion, adopted it .."  [Ibn Rajab in Fat’h al-Bari 9/279]


#10 IrfanibnIsmail

IrfanibnIsmail
  • Advanced Members
  • 1,848 posts
  • Gender:Male
  • Location:Malabar _South India
  • Gender:Brother

Posted 28 June 2013 - 09:52 AM

View Postfaqir, on 29 December 2012 - 07:59 PM, said:

What about this 'quote'?

The source give is '(Tahdheeb 7:103-105)'  

I don't know for sure who wrote this book but on page 2 the author seems to be quoting Ibn Abdul Barr saying 'Ibn Abdul Barr said.....' so I wonder if the second page is really a direct quote from one of his own works or is that perhaps a quote from this book which Abu Rumaysah has translated from by Ibn Al-Qayyim?

On Seekingilm, however, I found the following quote apparently from the Imam's book Al-Tamhid:



عن أبي هريرة أن رسول اللهقال:" ينزل ربنا تبارك وتعالى كل ليلة إلى السماء الدنيا حين يبقى ثلث الليل فيقول من يدعوني فأستجيب له من يسألني فأعطيه من يستغفرني فأغفر " له هذا حديث ثابت من جهة النقل صحيح الإسناد لا يختلف أهل الحديث في صحته رواه أكثر الرواة عن مالك هكذا كما رواه يحيى ومن رواة الموطأ من يرويه عن مالك عن ابن شهاب عن أبي عبدالله الأغر لا يذكر أبا سلمة وهو حديث منقول من طرق متواترة ووجوه كثيرة من أخبار العدول عن النبي [...] وفيه دليل على أن الله عز وجل في السماء على العرش من فوق سبع سموات كما قالت الجماعة وهو من حجتهم على المعتزلة والجهمية في قولهم إن الله عز وجل في كل مكان وليس على العرش والدليل على صحة ما قالوه ( 7 ) أهل الحق في ذلك قول الله عز وجل الرحمن على العرش استوى وقوله عز وجل ثم استوى على العرش ما لكم من دونه من ولي ولا شفيع وقوله ثم استوى إلى السماء وهي دخان وقوله إذا لابتغوا إلى ذي العرش سبيلا 11 وقوله تبارك اسمه إليه يصعد الكلم الطيب 12 وقوله تعالى فلما تجلى ربه للجبل وقال أأمنتم من في السماء أن يخسف بكم الأرض


وأما قوله في هذا الحديث : "ينزل تبارك وتعالى إلى سماء الدنيا" فقد أكثر الناس التنازع فيه والذي عليه جمهور أئمة أهل السنة أنهم يقولون ينزل كما قال رسول الله ويصدقون بهذا الحديث ولا يكيفون والقول في كيفية النزول كالقول في كيفية الإستواء والمجيء والحجة في ذلك واحدة وقد قال قوم من أهل الأثر أيضا أنه ينزل أمره وتنزل رحمته وروى ذلك عن حبيب ( 52 ) كاتب ملك وغيره وأنكره منهم آخرون وقالوا هذا ليس بشيء لأن أمره ورحمته لا يزالان ينزلان أبدا في الليل والنهار وتعالى الملك الجبار الذي إذا أراد أمرا قال له كن فيكون في أي وقت شاء ويختص برحمته من يشاء متى شاء لا إله إلا هو الكبير المتعال وقد روى محمد بن علي الجبلي وكان من ثقات المسلمين بالقيروان قال حدثنا جامع بن سوادة بمصر قال حدثنا مطرف عن مالك بن أنس أنه سئل عن الحديث إن الله ينزل في الليل إلى سماء الدنيا فقال مالك يتنزل أمره وقد يحتمل أن يكون كما قال مالك رحمه اللهعلى معنى أنه تتنزل رحمته وقضاؤه بالعفو والإستجابة وذلك من أمره أي أكثر ما يكون ذلك في ذلك الوقت والله أعلم


Anyway, there has been plenty said about this quote by Dr. GF Haddad at the following link which I won't bother repeat here.  Some Imam's felt that the Ibn Abdal Barr's statement implied the attribution of direction to Allah, subhanahu wa ta'ala, and thus refuted the statement. However, in the above link Dr. GF Haddad only partially quotes Qadi Ibn Jahbal al-Kilabi's comment and didn't mention what he importantly said after what was mentioned at the given link in his book 'Refutation of Him Who Attributes Direction to Allah' (p. 251).  He continues:

Quote

To proceed, he [Ibn 'Abd al-Barr] said, "Allah, azza wa jal, is in the heaven, on the Throne, above seven heavens" but he did not pin down what is meant by "in the heaven, on the Throne, above seven heavens".  Further Ibn 'Abd al-Barr neither interpreted those terms figuratively, nor said anything like the impostor's claim that what is meant by the Throne and the heaven is but the upward direction.

Crucially the Qadi clarifies that the statement is not necessarily an affirmation of direction for Allah. Such statements have already been discussed in this thread. They are in refutation of the "the Mu`tazila and the Jahmiyya's claim that Allah is in every place" as Ibn 'Abd Al-Barr says himself.  This is not the belief of the Ash'aris.

Imam Qurtubi classified his view on istawa along with the saying of Imam al-Baqillani, Imam al-Ashari, Ibn Fawrak and other giants of asharis:

Quote

And the sixth: The saying of at-Tabaree, Ibn Abee Zayd, al-Qaadee Abdul-Wahhaab and a group (jamaa'ah) of shuyook (scholars) of hadeeth and fiqh (jurisprudence) and it is apparent (from) some of the books of the qaadee, Abu Bakr [al-Baqillani] - may Allaah be pleased with Him, and [also] Abul-Hasan [al-Ash'ari]. And al-Qaadee Abd ul-Wahhaab quoted this from him, I mean from al-Qaadee Abu Bakr, textually - which is that He, the Sublime, ascends over His Throne with His Essence (bi dhaatihi) - and in some places they applied (the words) "above His Throne (fawqa arshihi)".

The Imaam, Abu Bakr (Muhammad bin al-Hasan al-Hadramee al-Qayrawaanee) said: "And that which I say is [what is] correct [i.e. Allaah being above the Throne, making istiwaa with His Essence], without confinement, nor fixing in a place, nor being inside of it, and without touching".

I [al-Qurtubi] say: This is the saying of al-Qaadee Abu Bakr in the book of his "Tamheed ul-Awaa'il". And we have mentioned it. And this has also been said by the teacher, Abu Bakr bin Fawrak in "Sharh Awaa'il il-Adillah", and it is the saying of Ibn Abdul-Barr, and at-Talamankee and others from amongst the Andulusians, and [also] al-Khattaabi in the book "Shi'aar ud-Deen", and that has already preceded.

Edited by IrfanibnIsmail, 28 June 2013 - 09:57 AM.


#11 faqir

faqir
  • Marifah
  • 3,482 posts
  • Gender:Male
  • Location:englaaaand
  • Gender:Brother

Posted 12 March 2014 - 10:28 PM

View PostIrfanibnIsmail, on 28 June 2013 - 09:52 AM, said:

Imam Qurtubi classified his view on istawa along with the saying of Imam al-Baqillani, Imam al-Ashari, Ibn Fawrak and other giants of asharis:

Quote

And the sixth: The saying of at-Tabaree, Ibn Abee Zayd, al-Qaadee Abdul-Wahhaab and a group (jamaa'ah) of shuyook (scholars) of hadeeth and fiqh (jurisprudence) and it is apparent (from) some of the books of the qaadee, Abu Bakr [al-Baqillani] - may Allaah be pleased with Him, and [also] Abul-Hasan [al-Ash'ari]. And al-Qaadee Abd ul-Wahhaab quoted this from him, I mean from al-Qaadee Abu Bakr, textually - which is that He, the Sublime, ascends over His Throne with His Essence (bi dhaatihi) - and in some places they applied (the words) "above His Throne (fawqa arshihi)".

The Imaam, Abu Bakr (Muhammad bin al-Hasan al-Hadramee al-Qayrawaanee) said: "And that which I say is [what is] correct [i.e. Allaah being above the Throne, making istiwaa with His Essence], without confinement, nor fixing in a place, nor being inside of it, and without touching".

I [al-Qurtubi] say: This is the saying of al-Qaadee Abu Bakr in the book of his "Tamheed ul-Awaa'il". And we have mentioned it. And this has also been said by the teacher, Abu Bakr bin Fawrak in "Sharh Awaa'il il-Adillah", and it is the saying of Ibn Abdul-Barr, and at-Talamankee and others from amongst the Andulusians, and [also] al-Khattaabi in the book "Shi'aar ud-Deen", and that has already preceded.


Shaikh Al-Azhari from Rayaheen forums stated in response to a Fatwa by the late sh. Muhammad Sa'id Ramadan Al-Buti in which he had apparently said إن الله استوى على عرشه وبذاته :

يبقى من وقعت بهذه اللفظة في كلامهم من أهل السنة ممن لا يذهبون إلى التجسيم ولا حلول الحوادث بالذات ممن ينفون الجهة الحسية كابن أبي زيد القيرواني فإنه كان من المحبين لإمامنا الأشعري رضي الله عنه المثنين عليه ، فهؤلاء تعتبر اللفظة بمعنى نسبة الفعل أو الصفة إلى الله بمعنى نفي الواسطة ، فمثلا لو قلنا : هل يقبض الله أرواح الموتى بنفسه أم يأمر ملكا ؟؟ الجواب : يأمر ملكا ، ولهذا فقوله تعالى : ( الله يتوفى الأنفس حين موتها والتي لم تمت في منامها ) أي يتوفاها مجازا لأن الملك هو الذي يفعل ذلك : ( قل يتوفاكم ملك الموت الذي وكل بكم ) إذن فالله لا يتوافى بنفسه بل يأمر بذلك ملكا ، فمن قال عن الله بأنه يفعل كذا بنفسه ومقصوده بلا واسطة ملك فإن كان ذلك حقا فكلامه صحيح لا غبار عليه وسواء عبر بلفظ الذات أم النفس فلا إشكال كما في حاشية سيدي محمد الأمير على عبدالسلام ، فمن قال ممن أصل مذهبه السنة استوى على العرش بذاته ، وعنى أنه هو تعالى بنفسه فعل فعلا في العرش سماها استواء كما هو المنقول عن أبي الحسن فهذا المعنى صحيح لكنه ليس تفويضا مطلقا بل فيه نوع تأويل ، لكن ليس هذا مقصود الحشوية عند إطلاق بذاته فغلاة الحشوية يرون أن الفعل قائما بالله تعالى لتجويزهم قيام الحوادث بالذات الذي يعبرون عنه بالأفعال الاختيارية!!! بخلاف أهل السنة الذين لا يجوزون قيام الحوادث بالذات فاستواؤه بذاته عندهم يعني أنه فعل فعلا في العرش بنفسه دون أن يأمر ملكا بذلك ، أما إذا فسرنا الاستواء بالاستيلاء أو الملك والقهر فقولنا بذاته أو بنفسه بعد هذا لا إشكال فهو القاهر المالك المسيطر بنفسه تعالى دون واسطة .

In his explanation he says that basically all istawa 'ala al-arsh bi dhatihi means is that Allah alone does the act of Istiwa. It is not done through an intermediary, such as Allah sending the Angel of Death to take people's souls.

Al-Dhahabi mentioned similarly, in response to Al-Sijzi:

“Your saying bi dhātihi is coming from your own bag. It does have a good interpretation, yet there is no need for it, as those who interpret istawā say: ‘It means He subdued in person (qahara bi dhātihi) and overcame in person (istawlā bi dhātihi), without helper nor aide.”


Likewise one can say with the statement fawqa `arshihi al-majid bi dhatihi the fawqiyya is an aboveness (of nobility, majesty, authoritative dominion, etc.) that He merits by virtue of His Essence and not by virtue of anything else such as amplitude of wealth or largeness of one's army, unlike the aboveness of created beings - see here.

http://www.asharis.wordpress.com


#12 faqir

faqir
  • Marifah
  • 3,482 posts
  • Gender:Male
  • Location:englaaaand
  • Gender:Brother

Posted 21 June 2014 - 10:35 PM

Ibn al-Subki on the Tabaqat of Ash’ari Scholars

[Ibn Abdal Barr is mentioned in T5]

http://daralhadith.l...51#.U6YIBajD5Ns

http://www.asharis.wordpress.com






Also tagged with one or more of these keywords: ibn Abdul Barr, salafi, nuzul, istawa, salaf, aqida, bi dhatihi

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users